Föreläsning Härnösands folkhögskola.

Om ca 10 dagar åker jag och kollegan i projektet till Härnösand. Vi ska föreläsa på Härnösands folkhögskola om vårt projekt och om målgrupperna som inte får någon uppmärksamhet av samhället sett ur våld i nära relationer.

Jag är jätteglad att vi fått den här föreläsningen inbokad. Inte för min egen skull så mycket som för jourrörelsen. Jag gick själv jouristlinjen på Härnösands Folkhögskola förra året och jag sörjde de stora luckor i informationen som gavs då i form av "alternativa" målgrupper som behöver stöd och råd. Det gav bitvis skenet av att bara kvinnor och barn var offer för våld i hemmet. Jag frågade bland annat en kvinna som kom och föreläste för oss om detta, hon jobbade för en större kvinnojoursorganisation. Konversationen gick något i stil så här:

Jag: -Men vad finns det för män som blir slagna tillexempel?
Kvinnojouristen: -Det är en så liten andel så att det är inget vi kan prata om...
Jag: -Men finns det någon hjälp för dom att få?
Kvinnojouristen: -Antingen kan vi prata om vad det är, eller så kan vi prata om något annat.
Min lärare: -Jag tror Catrin även menar de män som blir slagna i tex samkönade relationer!?
Kvinnojouristen: -mummelmummel... *nåt ickesvar jag inte lagt på minnet*

Jag är så glad att handledaren på Jouristutbildningen snappade upp den rapport jag och min kollega skrev som handlade om "De som blir slagna i nära relationer som inte är heterosexuella kvinnor" och bokade in oss för att föreläsa på det här årets utbildning för att presentera tankesättet i nästa kull jourister. Jag är glad att fler och fler utbildningar, myndigheter och hjälpinstanser tar tag i jämställdheten PÅ ALLVAR!

Jämställdhet är inte feminism, jämställdhet är HUMANISM!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0