Uppsats i ämnet kvinnors våld mot män.

Det börjar komma lite mer studier och skrifter på ämnet kvinnors våld mot män. Nu till våren har två stycken uppsatser i ämnet lagts till på uppsatser.se, där examensuppsatser från svenska högskolor och universitet läggs upp löpande. Jag har läst båda och särskilt en fick min uppmärksamhet.

Jag lever i en relation där min kvinna slår mig <-- Öppna uppsatsen i pdf via länken.

Anledningen till varför jag fastnade för denna uppsats är för att den har precis samma ton som de många uppsatser har som behandlar ämnet "mäns våld mot kvinnor". Istället för att utifrån patriarkala strukturer förklara varför kvinnan är ett offer och därför slår, i form av något preventivt skydd för senare eventuell kvinnomisshandel, så tar den här uppsatsen upp det konkreta i en misshandelsrelation.

Att beskriva situationerna helt utan värdering utifrån samhällets normer av kön ger en tydlig bild av att misshandelsförhållanden är de samma oavsett vem som är förövare/offer. Kvinnor har aggressivitet i sig, män kan vara offer. Här nedan är ett litet utdrag ur uppsatsen: 

" Den röda tråden som fanns i samtliga mäns berättelser var:
* Skam över att ha blivit utsatt för våldet, inte våga berätta om våldet för någon, känna sig undergiven i relationen, inte bli tagen på allvar som offer av omgivningen
* Kärlek till sina barn, rädsla för att överge dem, skuld över att inte kunna ta hand om sin familj, känna ansvar och medlidande för kvinnan, inte kunna lämna relationen, känna maktlöshet
* Svårighet att se själv som offer, be om hjälp och få stöd
* Försök att fly undan våldet, motvilja att vända sig till polisen, uppsöka läkarvård
* Det latenta, fysiska, psykiska och ekonomiska våldet har utgjort en stor del av förhållandet
"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0