"Utslängd".

I kontakt med ett socialjänsteman för ett tag sen fick jag höra om fenomenet att slagna män inte uppger våld i hemmet som en faktor till att de söker hjälp hos soc. De uppger att de blivit utslängda/bråkat o behöver flytta omgående. Akut bostadslösa, "skyller de på". Samma uppgift har jag fått från en mansjour jag varit i kontakt med under projektets gång.

Varför är det så? Tjaa... Det FINNS INTE något skyddat boende för de här männen så oavsett om de erkänner eller inte hur situationen ser ut så kan de få någon utarbetat hjälp utifrån situationen. Varför "förnedra sig" utifrån gamla mansnormer sett och endå inte få någon hjälp? Så att de ber om hjälp för en ny vistelseplats är mer logiskt. Härbärge, hotell... Är vad som erbjuds dessa män.

Ingen kan söka en hjälp som inte finns. Jag är övertygad om att ifall skyddade boenden för män skulle komma till så skulle socialtjänstemännen kunna föra saken på tal i dessa fall, iallafall luska lite i frågan när mannen kommer och är "akut utslängd". Är det skydd och stöd han behöver? Eller är det verkligen bara ett natthärbärge några nätter tills han hittar nåt eget?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0