Ännu ett boktips och lite mer därtill

Boken "med en uppenbar känsla för stil" är är ett reportage om manlighet. Det handlar om hur våldet och frustrationen hänger ihop med den bild av manlighet som pojkar formas till.

"Behärska dig, var lojal mot gruppen, offra dig för något större och viktigare än du själv. Den interna hierarkin. Den stenhårda uppdelningen offentligt/privat. Föraktet för svaghet."

Sen vill jag även tipsa om fickboken ”På tal om kvinnor och män. Lathund om jämställdhet”. Den finns att ladda som pdf här. Små, små steg mot jämnare könsfördelning.

Med en uppenbar känsla för stil
 ligger helt klart också på min "att läsa i vinter"-lista. Återkommer självklart med recensioner över de böcker jag läser vartefter.

Just nu läser jag "Ungdomspsykologi, utveckling och livsvillkor". Den är väldigt informativ på ett grundläggande plan över de vanligast förekommande tonårsproblemen och hur puberteten påverkar den unges vardag mm. Lärt mig en hel lista med nya ord som kan vara bra att kunna i framtida arbetet i kontakt med ungdomar, kan lägga ut hela gloslistan här sen när jag läst klart boken helt.

Visste ni att det bästa preventionen vi har i dagsläget när det kommer till att förhindra att ungdomar faller in i framtida missbruk är att fördröja tobak- och alkoholkonsumtionen så länge som möjligt? Att försöka pressa upp "pröva på"-åldern så mycket det går. Every year counts... Intressant!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0