I hederns skugga

Förra veckan var jag på en föreläsning med en kvinna från Länsstyrelsen som är i full gång med ett projekt kring hedersproblematik som beräknas bli en riktig snackis. Mer info om Hedershuset finns under länken.
 
Föreläsaren har skrivit en bok som heter I hederns skugga och som iallafall är mitt "årets julklappsmåste" till mig själv.

"I denna bok kommer unga män som är uppvuxna med hedersnormer till tals. De är dagens bröder och morgondagens äkta män och pappor. Vad vet vi egentligen om dem? Är de förtryckare eller offer? "I hederns skugga" är baserad på intervjuer med tio unga män i åldern 15 till 23 år, som har sina rötter i olika länder men är födda eller uppvuxna i Sverige. De berättar om vilka krav och förväntningar deras familjer har på dem."


Ikväll ska jag på ännu en föreläsning som handlar om mansnormer. Den ser jag verkligen fram emot!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0