Ett litet citat.

Länge sedan jag skrev. Vi har legat lite lågt. Småfix med bidragsansökan är ungefär det enda som händer i föreningen för tillfället. Men jag har läst ut Katrine Kielos bok Våldtäkt & romantik nu och vill dela med mig av en passage i texten som jag tyckte var bra skriven (sid 101-102 i pocketvarianten):

"  Könen är i vår kultur konstruerade som binära kategorier. Du är antingen man eller så är du kvinna. Allt det som existerar i gränslandet mellan dessa två förvirrar, retar och provocerar. Det skall vara antingen eller, annars är något på tok.
  Vi spelar våra könsroller eftersom det inte finns något annat att spela. Att existera på ett meningsfullt sätt är att existera i relation till normen. Även normbrott spelar på just normen genom att bryta mot den. "

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0