Kvinnor och män! Punkt!

Jag har läst Stockholm stads socialtjänstförvaltnings rapport "Socialt program för att minska prostitution" idag. Det fanns en hel del intressant fakta att ta tillvara på däri. Speciellt två saker kom till mig när jag läste rapporten.

"Sveriges riksdag har genom kvinnofridslagstiftningen definierat prostitution som en form av mäns våld mot kvinnor och barn. Arbetet mot prostitution ingår som en del av jämställdhetspolitiken. Men även pojkar och män prostituerar sig. Prostitution handlar ytterst om enskilda människor."

Sveriges riksdag har alltså lagstiftat prostitution som mäns våld mot kvinnor. Det ska alltså vara en punkt i arbetet mot prostitution... och i nästa andetag läses att vetskap finns att "även pojkar och män prostituerar sig". Så lagstiftningen mot prostitution med den könsbenämnande titeln KVINNOfridslagen skyddar inte prostituerade män? Eller blir prostituterade män kvinnor iochmed sin situation? Hur menar de här? Gäller inte lagen för prostituerade män och pojkar? Eller räknas inte män och pojkars utsatthet in i arbetet för jämställdhet?

Jättebra att de tar upp både manliga och kvinnliga offer för prostitution och sexhandel (och även barn). Men lagstiftningen är uttalat luddig och detta ifrågasätts icke. Ingestans i rapporten läser jag hur Kvinnofridslagstiftningen appliceras på män och pojkar som prostituerar sig. Men det jag verkligen började fundera på var detta med just MANLIGT och KVINNLIGT!

Den andra saken som slog mig när jag läste var alltså hur de delade upp offren för prostitution och sexhandel mellan manligt och kvinnligt hela tiden. Rubriker som Manlig prostitution, Kvinnlig prostitution. Meningar som "Stödkontakter som stärker kvinnans eller mannens självkänsla".

Transpersoner då!!!? Personer som identifierar sig som både man/kvinna eller varken eller?  

Transpersoner har en stor benägenhet att hamna i prostitution och destruktiva miljöer vad jag har förstått utifrån information jag kommit i kontakt med under manifestationen "Våra unga är inte till salu". De hatar sin egen kropp, bryr sig inte om de behandlar den illa och kan tjäna pengar på det. Ingenstans i rapporten nämns könsneutrala benämningar där transpersoner kan känna sig inkluderade.

Varför inte skriva meningar som Stödkontakter som stärker självkänslan hos individer som prostituerar sig, istället för att tvångsmässigt dela upp personerna i kvinnor och män? En enkel omformulering, så lätt att skriva, så viktig för många utsatta!

-Catrin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0