Prata om det del 3.

Suttit och läst på Prata om det´s hemsida. Prata om det är alltså en internetkampanj med bloggare, twittrare och mediala aktörer som valt att ta bladet från munnen och skriva om sexuella övergrepp. Detta bland annat för att ge oss ett icke skamfullt språk kring sex och sexuella övertramp.

Blev lite glad över deras länklista på sidan där jag fann nya aktörer kring frågorna att titta närmare på. Klickade mig bland annat fram till en artikel på våldinärarelationer.se som handlar om ett forskningsprojekt hur vida WHO´s frågeställningar kring psykiskt, fysiskt och sexuellt våld i en nära relation är pålitligt nog för att användas bland både kvinnor och män i Sverige.

Urdrag från artikeln "fynd avslöjar att kvinnor och män inte svarar på frågor om våld i en nära relation enligt samma mönster. Mäns och kvinnors upplevelse av våld i en nära relation verkar med andra ord inte vara samma slag av upplevelse."

Jättespännande tycker jag och väldigt viktig information för dem som möter män som är utsatta för våld i nära relationer. Avhandlingen för forskningsprojektet (Intimate partner violence among men and women in Sweden: Assessing types, prevalence, motives, health effects and preventive strategie) som beräknas vara klar 2013 hamnar definitivt på min "att läsa-lista".

-Catrin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0